Ma megyek a Széchenyi fürdőbe 5 barátommal, ahogy rendszeresen, havonta. Mióta vagyunk barátok, mikor konnektáltunk? Nézzük: P : 2 éves voltam (bölcsi), R, Z: 3 éves voltam (óvoda), L: 7 éves voltam (általános első), G: 15 éves voltam (gimi első). A fura az, hogy mindmáig ők a legjobb barátaim. Ismét elgondolkodtatott, vajon az, hogy milyen személyiségek vagyunk, mennyire kötődünk könnyen, mennyire alakítjuk át könnyen a kötéseinket, szakítjuk, újraépítjük, szóval mindez mennyire van összefüggésben azzal, hogy hogyan tudok konnektivista módon tanulni. Úgy érzem erős az összefüggés.

Azt most nem fogom kifejteni, hogy mi az összefüggés. Főleg azért, mert fogalmam sincs. Csak egy érzésem van, hogy bizonyos személyiségeknek jobban testhez áll ez a nagy kapcsolódós játék. Vajon ez azt jelenti, hogy ők előnyben vannak a jövő tanulási módszertanában? És vajon van visszahatás? Ha a tanulásban rámutatnak a tanárok, mesterek, hogyan kapcsolódj, az a személyiséget is formálja? Na majd még elmélkedek ezen.

Hát jó ideig sikerült nem írni semmit. Nem megyek bele a mentegetőzésbe. Még mindig a gondolattérképnél tartok. Ez nekem nem egyszerű. Pl. le kell győznöm a rajzolással kapcsolatos frusztrációimat. A mind map könyv egyik fejezetét megcsináltam mind map-ben, ahogy terveztem. Ilyen lett:

Azt nézegettem, hogy ha ezek a szabályok, amik gondolattérképpé tesznek egy gondolattérképet, akkor vajon annak nevezhető-e sok ábrácska, amit láttam eddig. Itt megjelenik kb 20 jellegzetesség, amellyel egy mind map erősíthető, közelítve ezzel az eredeti célhoz, az agyunkat minél több helyen stimulálja, ezáltal segítse az érdeklődés felkeltését, bevésődését, visszakereshetőségét. Pl. vajon hány helyen láttam, hogy a fülre próbálna hatni egy gondolattérkép? Asszem vigyázni kell, ne egyszerűsödjön odáig a dolog, hogy ha eddig listákkal jegyzeteltem, most összekötöm őket girbe-gurba vonalakkal, és máris gondolattérképes jegyzetelőnek képzelem magam. Ennél azért sokkal többről van szó.

A The Mind Map Book előszavában megemlít az egyik szerző egy esetet, mikor egy kislánynál a valaha mért legalacsonyabb IQ-t regisztráltak egy adott iskolában. Miután megtanították, hogyan kell tanulni, meredeken emelkedett az IQ-ja, és végül évfolyamelsőként végzett az iskolában. Jó marketing duma - gondoltam. Nem mintha nem hinném el, nem vagyok eléggé szkeptikus típus, mindenestre kedvcsinálónak jó egy könyvhöz. Az, hogy könnyebben tudott utána tanulni, az számomra érthető, de hogy egy hónap alatt hogyan változott az IQ-ja, arra kíváncsi lennék. Nem hitetlenül, csak szimplán kíváncsi.

De másik két eset mely később jött elő a könyvben sokkal izgalmasabb. Az első egy autista gyerekről szól, aki már három és fél évesen teljesen élethű rajzokat készített, de a beszéddel problémái voltak. Terápiába vonták, és ahogy haladtak, egyre rosszabbul rajzolt. Arról nem írnak, hogy a beszédkészsége emellett mennyire fejlődött.

A másik eset egy kislányé, aki évről évre egyre rosszabbul tanult. Egy beszélgetés során elárulta, hogy egy dologban fejlődött csak: a jegyzetelésben. Ezen Buzan úr nagyon megdöbbent, és számomra is hátborzongató az üzenet. Ha egy olyan valakit, aki eleve mind map szerűen gondolkodik: színesen, kacskaringósan, képekben, stb. belekényszerítenek egy lineáris, unalmas tanulási módszertanba, jegyzetelésbe, az iszonyúan a kárára válik.

Tehát nem csak arról van szó, hogy segít az átlagos képességűeknek jobbá válni egy módszertan, hanem arról is, hogy a jelenleg széleskörűen használt módszertan a másként gondolkodókat lebénítja. Ez most így leírva nyilvánvalónak tűnik, de elsőre nagy felfedezés erejével hatott rám.

Egyébként az előadásban Makány Tamás által mutatott ábra a diszlexiások eredményeiről nagyon hasonló dologról árulkodik.

Még mindig mind map

2010.02.10. 20:35

Folytattam mind map tanulmányaimat. Próbáltam példákat találni jó mind mapekre, amik érdekelnek is, gondoltam megcsinálom mielőtt megnézném, aztán összehasonlítom. Rákerestem a neten mindenféle learn by examples lehetőségekre, tutorialokra, de nem igazán találtam jót. Aztán megszereztem Tony Buzan: The Mind Map Book-ját, nézegettem, lapozgattam, és rá kell jönnöm, hogy nincs királyi út, muszáj végigolvasnom. Ha lesz erőm és energiám megpróbálom a Stephen Pierce által szorgalmazott módszert, és mind map segítségével fogok könyvet olvasni. Mind map könyvet mind mappel, nem is rossz.

Olvasgatás közben rájöttem, hogy azt sem úszom meg, hogy ne tanuljak az agyról, arról, hogyan tanulunk, mi hatékony és mi kevésbé. Nyilván arról akarnak meggyőzni, hogy a mind map pont olyan formátum, amit az agy szeret. Lehet, hogy hagyom magam. Na olvasok...

Kedd - Mind Map

2010.02.09. 19:39

A mai napot a gondolattérképekre szántam. Azt gondoltam, tudom miről van szó, aztán olvasgatás közben rájöttem, hogy mégsem. Elsőre elolvastam a Novak-Canas féle dokumentumot, na ez kapásból jó kis adag. Aztán ahogy ma ez szokás, bedobtam a szót a gugliba, és nézegettem a találatokat. Elsőre a képeket, na azok nagyon tetszenek. Gyönyörű színes fák, gyökerek, polipok, mint egy színes, kalandos mese. Aztán videókba nézegettem bele, és meglepődve láttam, hogy a suliban tanítják ilyen módon a gyerekeket. Biztosan nagyon élvezik a színezést, rajzolást, jó esetben észre sem veszik, hogy tanulnak.

Fel is bátorodtam, fogtam a színes ceruza készletem, és rajzoltam két térképet. Egyet a személyes kapcsolataimról, egyet arról, hogy miért is csinálom ezt a kurzust. A kezdeti lelkesedés annyira nem tartott ki, és ahogy ez velem történni szokott, most is megáltam félúton. Valahogy nem éreztem, hogy több lesz ezáltal a tudás, hogy világosodnak a dolgok. De egy kicsit hazudok, mert tényleg érdekes volt vizuálisan látni azt, ami addig csak a fejemben volt. Majd ha lesz valami, amit tényleg végig akarok gondolni, és nagyon ködös a fejemben, nekiugrok ezzel az eszközzel.

Online vagy desktop toolt még nem használtam, bár már letöltöttem a cmap-et. Asszem nagyon fontos, hogy színes, szép legyen a rajz ami készül. Tony Buzan bácsi is azt mondta, hogy a vonalak legyenek görbék és színesek. Csak olyan eszközt akarok használni, mely ezt támogatja.

Mintha lett volna eltérés egyes módszerek közt. Volt, ahol csomópontok voltak, és összekötő vonalak, mindkettő címkézve, míg más esetekben csomópontot nem láttam, csak széjjel ágazó vonalakat, áramlásokat, ágakat, gyökereket, és ezek voltak feliratozva.

Na tanulgatok, olvasgatok még, rámfér.

Hétfő - szedegetve a szálakat felfele

Címkék: htk01

2010.02.08. 15:05

Visszatértem a síelésből, próbálok fölzárkózni. Elsőre kicsit agyonnyomott az információmennyiség. Az osztalyterem.hu számomra kicsit átláthatatlan, a téma böngésző valahogy fórum is, meg nem is. A jobb oldalon az aktuális oszlopban nem jelez új üzenetet, de a középső oszlopban jelez ugyanarra a szálra (vagy témára?). Azt nem állítom, hogy használhatatlan, mert látszik, hogy szervezve van rendesen minden, de annyi felé kanyarog, hogy így elsőre kicsit ijesztő. És akkor még nem beszéltem az egyéb blogokban, twitekben meg mittudoménmiben és hogyan jövő infókról.

Próbáltam megnézni az online adást déltől. Szakadozott. Olyannyira, hogy ki is léptem egy idő után, mert élvezhetetlen volt. Megpróbáltam utólag megnézni, de kiderült, hogy nem sikerült a felvétel, csak másfél perc van meg.

Na, gondoltam, kipróbálom én ezt az ustream producer csodát. Installáltam is, aztán azt mondta, vegyek új videókártyát. Hm... Ezt ma kihagytam. Aztán prbáltam az online felületen összehozni egy screencastot, de ez sem jött össze, valahogy csak a képernyő pici részét volt hajlandó közvetíteni, nem tudtam teljes képernyőre vagy legalább aktív ablakra kapcsolni.

A twittert még most sem fogom igazán. Értem én, mi ez, olvastam róla, hallottam róla beszélgetéseket, használom is egy ideje, de valahogy nem találom a helyét. Lehet, hogy a személyiségemhez nem passzol ez a fajta kommunikációs forma? Azért nem adom fel, lehet, hogy egyszer rájövök, mire is való ez igazán.

Most, hogy naponta tudom követni az eseményeket, lehet, hogy kicsit nyugisabb lesz, könnyebb lesz kezelni az információmennyiséget, és nem akar agyonnyomni mindez.

Üdv a hegyről

2010.02.02. 21:13

Csókolok mindenkit az Alpokból. Tanulok síelni, ti meg addig tanuljatok htk01ül.

Megyek síelni

2010.01.30. 22:50

Hát, nekem úgy indul a kurzus, hogy síelek egy hetet. Majd jövök 6-án szombaton, és próbálom felvenni a fonalat.

Első bejegyzés

2010.01.28. 21:55

Na, nézzük, mi ez.

Ilyet sem csináltam még. Blogot már ugyan írtam, de ezt a blog.hu csodarendszert még nem használtam. Elsőre le vagyok nyűgözve. Legyen ez elsőre ennyi, aztán majd kialakul.